Naar het einde van de wereld

13 februari 2016 - Sydney, Australië

Hoi allemaal, welkom op onze blog!

Wij zijn Marit en Wietske en op woensdag 10 februari zijn wij begonnen aan een half jaar durende reis naar Australië. Omdat veel mensen vroegen om foto’s en verhalen hierover, hebben we besloten dat het wel leuk zou zijn om een blog bij te houden.

We zullen eerst even vertellen wat we precies van plan zijn. Onze reis begint in Sydney, waar we nu zijn. De eerste 3 maanden, dus van februari tot en met april, reizen we langs de kust naar de stad Cairns in het uiterste noorden van Australië, een route van ruim 2600 kilometer. In mei vliegen we weer terug naar Sydney en vanaf daar begint het tweede deel van onze reis. Vanuit Sydney zullen we naar het westen reizen en onderweg alle grote steden in Australië langsgaan. Eerst via Canberra naar Melbourne, van waaruit we naar het eiland Tasmanië vliegen. Vanuit Melbourne gaan we vervolgens door naar Adelaide. Daar zullen we heen en weer naar de stad Perth aan de westkust vliegen. Als we weer terug zijn in Adelaide, reizen we noordwaarts naar Alice Springs in het hart van het continent. Vanuit daar vliegen we in augustus naar de stad Darwin in het noorden, en dan weer terug naar Sydney om aan onze terugreis naar Nederland te beginnen.

Op woensdag 10 februari vertrokken we na een kort nachtje om 6 uur ’s ochtends met onze families naar Schiphol. Het ging al meteen mis: er waren allerlei files waardoor we flink in de stress raakten. Gelukkig waren we uiteindelijk nog redelijk op tijd op het vliegveld. Bij het inchecken bleek dat we een cijfer op Marits paspoort bij het aanvragen van het visum verkeerd hadden ingevuld. Gelukkig kon het grondpersoneel “even naar Australië bellen”, en was het probleem snel opgelost. Na een emotioneel afscheid van onze familie en vrienden gingen we dan eindelijk op weg, en voor we het wisten zaten we al in het vliegtuig.

We zouden eigenlijk om half 11 vertrekken, maar omdat iemand ziek was geworden en dus niet mee kon, vertrokken we uiteindelijk pas anderhalf uur later. In het vliegtuig werden we flink in de watten gelegd: we kregen warme doekjes om onze handen mee te wassen, sokken, een tandenborstel, heel veel drinken, een ijsje, oordopjes en nog veel meer.

Na een vlucht van ruim 12 uur kwamen we om 7 uur ’s ochtends lokale tijd aan in de stad Singapore. Hier hadden we een overstap van ruim 19 uur, genoeg tijd dus om even de benen te strekken en de stad te bekijken. We waren echter heel moe en vooral Wietske was erg ziek door de lange vlucht, dus de eerste paar uur hebben we op een bankje in een park gelegen. Dit park heette Gardens by the Bay, waar een futuristisch bos van enorme metalen bomen was, de Supertree Grove. Voor een paar dollar konden we omhoog in één van de bomen, om vervolgens tientallen meters boven de grond van boom naar boom te lopen. De rest van de stad was al even futuristisch, we hebben een paar uur rondgelopen en ons vergaapt aan de gebouwen in verschillende, rare vormen en maten. Vervolgens zijn we teruggegaan naar het vliegveld, en hebben we om beurten pogingen gedaan om te slapen op de oncomfortabele stoeltjes in de vertrekhal.

Om kwart voor 1 ’s nachts vertrok ons vliegtuig naar Sydney, een vlucht van zo’n 8 uur. Toen het licht begon te worden, vlogen we al boven het vasteland van Australië, dus konden we vanuit het vliegtuigraampje een blik werpen op de enorme woestijnen van rood zand die het binnenland van het continent vormen. Na de landing moesten we nog door de douane en nadat ze er zeker van waren dat we geen wapens of drugs mee smokkelden, mochten we het land binnen. We gingen met de taxi naar de locatie van het appartement dat we via Airbnb hadden geboekt. Helaas had de chauffeur ons op de verkeerde plek afgezet, waardoor we weer eens verdwaalden. Gelukkig kon Abi, de bewoonster van het appartement ons op komen halen. Daar konden we na 3 lange dagen eindelijk douchen en internetten. Na ruim 55 uur wakker te zijn geweest konden we vervolgens eindelijk gaan slapen.

Het is inmiddels dag 4 van onze reis, en terwijl jullie in Nederland net wakker worden, hebben wij er al weer een hele dag op zitten. We hebben eerst lekker uitgeslapen en zijn toen naar een park gegaan in de stad. Vervolgens hebben we meegedaan aan een tour door de stad die zo’n drie uur duurde. Het was een ‘free tour’ dus je mocht zelf bepalen hoeveel je betaalde. Tijdens de tour hebben we allerlei historische gebouwen bekeken en de student Geschiedenis die de tour gaf, wist er allerlei grappige verhalen over te vertellen. Zo hebben we een geweldige eerste indruk gekregen van deze prachtige stad. De tour eindigde bij de Harbour Bridge en het Opera House, en vanaf daar zijn we weer naar huis gelopen. Nu gaan we lekker Nederlands pannenkoeken eten en vanavond gaan we naar een vuurwerkshow kijken bij Darling Harbour.

1. Ilona:
    13 februari 2016
    Heel veel plezier dames...!! Doe voorzichtig en vooral veel leuke dingen doen en zien. Groetjuuuhhhssss (voor Wietske, je oud collega)
    Ilona